۱۱.۲۵.۱۳۹۴

از لا به لای تاریخ 7




در سال 1907 دولت فخيمه انگليس ودولت تزاری روس از موقعيت خود در دربار قاجارها استفاده نموده وبا کمک سر سپردگانشان همچون ملايان وفراماسونرها با کمال بی پروائی ايران را بين خود به دو قسمت تقسيم نمودند
 .متن قرارداد باين صورت ميباشد :
 طرفين قرارداد نمايندگان اعليحضرت پادشاه بريتانيای کبير و ايرلند و کليه ممالک بريتانيا در ماوراء درياها و امپراطوری هندوستان از يکطرف و از طرف ديگر نمايندگان اعليحضرت امپراطور کل ممالک روسيه قراردادی در پنج ماده بامضاء ميرسانند.
1)
دولت بريتانيای کبير تعهد مي نمايد که از ماوراء خطی که از قصرشيرين به اصفهان ويزدوخواف ممتد شده و ادامه آن به نقطه مرزی بين روس وافغانستان پايان می يابد هيچگونه امتيازسياسی و يا تجاری از قبيل راه آهن،بانک،تلگراف، حمل ونقل ووو غيره خواستار نگردد .
2)
دولت روسيه نيز به نوبه خود تعهد مينمايد که در آنطرف خط مرزی که از افغانستان بيرجند وکرمان بندرعباس ميگذرد هيچگونه امتياز تجاری نداشته باشد.
برای اجرای کامل اين قرارداد در سال 1915 دولت انگليس بکمک نصرت الدوله فيروز( که يکی ديگر از سر سپردگان در گاهشان بود ) با وزير امور خارجه انگليس گردون برای اينکه به جناب احمد سلطان خوش خدمتی کرده باشد قرارداد را با اين شرط امضاء مينمايد که دولت انگليس ماهيانه حقوقی برابر پانزده هزار تومان برای احمد سلطان قاجار درنظر بگيرد البته در مقابل با هرگونه قراردادی موافقت نمايد . بدين ترتيب ايشان بطور رسمی جيره خوار دربار فخيمه شدند .
البته هنوز جناب شازده محمد از خواب اصالت بيرون نيامده بودند وشايد هم اين نيز يکی از خدمات دولت انگليس میبوده البته اين چيزها بالا تر از فهم ما ميباشد .
بالاخره ننگين ترين قرارداديکه در سالهای حکومت سلسله قاجار بوسيله وثوق الدوله بسته شد، قرارداد 1919 ميباشد که بوسيله آن کشور ايران بطور کلی به دو قسمت بين دولتين روس وانگليس تقسيم شد و فقط يک قسمت مرکزی آزاد اعلام گرديد و آن هم باين علت بود که اين دو کشور در امور يکد يگر دخالت ننمايند.و ايران بطور کلی جزو مستعمرات دولت انگليس در آمده و حتی ارتش واداره ماليه در اختيار دولت فخيمه انگليس قرار گرفت .
در همين سال است که احمد سلطان در يکی از سفرهای خود به اروپا، در بازديد از کشور انگلستان بوسيله نصرت الدوله فيروز برای اجراء قرارداد 1919 يک شرط ديگر نيز گذاشت و آن اين بود که دولت انگليس به او ( احمد سلطان) نشان کارتل ( اين نشان يکی از نشانهای مخصوص و قد يمی شهسواری انگليسی ميباشد ) را اهداء نمايد و نيز برای احمد سلطان در دو محل مختلف دو مهمانی داده ميشود يکی ازاين ميهمانیها در قصر باکينگهام بر گذار ميشود ولی از دادن نشان کارتل طفره رفته ودادن آنرا به زمان بعد موکول مينمايد.
البته جناب مصدق السلطنه هنوز در خواب جوانی فرو رفته و از اين همه تدارکات وخبر ها واتفاقات بی اطلاع بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر